Journey back home

Suomessa ollaan. Takaisin harmaudessa ja pimeydessä. Onhan kotiin aina ihana palata, mutta aika haikeaa oli lähteä ja jättää Tansania taakse.

Lauantaiaamuna startattiin Neeman pihalta kahdeksalta ja tankkauksen jälkeen matka kohti Dar Es Salaamia alkoi.

Kun tulimme Iringaan, loppumatkasta oli pilkkopimeää, tällä kertaa mentiin valoisan aikaan koko matka. On vaikea sanoa kumpi oli pahempi. Koska Iringa sijaitsee 1500 metrin korkeudessa, Iringan päädyssä matkasta mennään noin kolmisen tuntia vuoristossa. Tällä kertaa sen sijaan, että näimme vain vastaantulijoiden valot, näimme mihin tipahdamme jos luisumme tieltä. 100–120 km/h vauhtia vuoriston mutkikkailla teillä ja edessä oleva ohitetaan silloin, kun siinä on joku, ei silloin kun on ohitukselle sopiva kohta. Tällä yhtälöllä tultiin siis ensimmäiset kolmisen tuntia ja voin kertoa, että hiukkasen kädet hikosivat siinä.

Loppumatka meni rauhallisemmissa merkeissä, kunnes saavuimme Darin päätyyn.

Darissa meitä nimittäin odotti ”pieni” lauantairuuhka. Seisoessamme ruuhkassa alkoi myös tietenkin hurja kaatosade ja meidän oli pakko sulkea pikkubussimme ikkunat, jotka olivat ainoa ilmastointimme. Siinä koettiin varmaan koko reissun hikisimmät hetket: ikkunat kiinni, kosteus kasvaa ja lämpöä ulkona reilusti yli 30 astetta.

Kuuden aikaan olimme vihdoin perillä hotellillamme.

Lounaspaikkamme matkalla Iringasta Dariin. Tarjolla riisiä, spagettia ja tomaattikastiketta. Riisissä extrana hieman hiekkaa mukana.

”Melko” laihan lounaan jäljiltä olimme kaikki nälkäisiä ja väsyneitä matkan jäljiltä, joten päätimme syödä vain hotellilla. Helpommin sanottu kuin tehty.

Hotelilla oli illalla valmistujaisjuhlat ja se ilmeisesti hidasti ruuan valmistusta, eihän meille tästä tosin mitään sanottu etukäteen. Odotimme ruokiamme loppuen lopuksi kaksi tuntia. Kaksi tuntia tuntuu melko pitkältä ajalta odottaa ruokaa, kun on edellisen kerran syönyt riisiä ja tomaattikastiketta yhdeltä iltapäivällä. Melkoinen kommellusten lauantai.

Sunnuntaina meillä oli koko päivä aikaa Darissa, sillä lähtö lentokentälle oli vasta kahdeksalta illalla.

Kuumuus Darissa oli aivan toista luokkaa kuin Iringassa. Iringassakin oli kuuma, mutta sen sijainnin ansiosta kuumuus ei ollut tukahduttavaa. Darissa sen sijaan kuumuus oli aivan toista tasoa. Hiki valui jo sääriäkin pitkin, kun oli pari minuuttia kävellyt auringossa. Illalla kahdeksan aikaan lämpömittari näytti +31, siitä voi sitten päätellä, kuinka kuuma päivällä oli.

Darissa kävimme syömässä meren rannalla sijaitsevassa ravintolassa. Pääsimme samalla näkemään myös hieman Tansanian turistipuolta.

Lentokentällä sitten vähän jonottamista, passien tarkastelua ja leimailua ja odottelua ja koneeseen. Perus lentokenttämeininki. Yllätykseksemme Darin kentällä oli toimiva wi-fi?! Wi-fi toimi paremmin Darin lentokentällä kuin Amsterdamin. Kuka olisi uskonut.

Molemmat lennot menivät koko porukalla enemmän tai vähemmän nukkuessa ja koomaillessa. Hauskaa verrata ensimmäisiä lentoja ja ajomatkoja ja viimeisiä. Tullessa puheliasta porukkaa, lähtiessä hiljaista. Väsymystä ja haikeutta oli selvästi ilmassa.

Maanantaina kahden aikaan laskeuduimme Helsinki-Vantaalla ja kaikkien matkalaukutkin olivat meitä vastassa. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis J Turvallisesti takaisin Suomessa.

Vaikka Suomessa nyt ollaan, ei blogi vielä hiljene. Luvassa vielä minulta ja Nellalta koostavaa tarinaa koko reissusta J Eli pari kirjoitusta ainakin vielä luvassa, joten kannattaa pitää blogi kirjainmerkeissä vielä!

Tältä erää heipat, mutta palataan vielä,

Lotta

Shortly in English

Back in grey and cold Finland. It is always nice to come back home, but it was very hard and sad to leave Tanzania.

All in all the journey back home went nicely.

Our journey back home began on Saturday morning at eight o’clock. First part of our bus ride was through the mountains near Iringa. Hard to decide which one was more frightening, the ride through mountains in darkness or in daylight. In darkness you could only see the headlights of vehicles, but now in daylight you could also see the drop that waited for you in side of the road if you would slide down. So just a little frightening ride through the mountains.

Rest of the journey to Dar Es Salaam went smoothly until we came near Dar. Traffic jam. It was not a surprise, but still. And of course it started pouring down and we had to close all the windows in our bus. So windows closed (our only air conditioner), pouring down outside the bus and more than 30 degrees. Things got “a little” sweaty in the bus.

After being stuck in the traffic jam we got to our hotel about six o’clock.

Sunday went by pretty fast. We walked around a little and then went eating to Mediterranean restaurant at the seaside. In the evening we went off to the airport and began our final journey towards home.

Monday about two o’clock we arrived in Helsinki.

Everything is good in Finland, but already missing Tanzania.

Our blog is not going quiet yet, we both, me and Nella are still writing one post about our experiences in Tanzania!

So untill the next post,